Reis Forum .nl

Dominicaanse Republiek Reis Forum .nl

Onveiligheid bemoeilijkt hulpverlening !
Door:
Frida
- Gast

Datum:
16-01-2010 17:36:48
Wat is dat toch met de bevolking van het eiland Hispaniola ?
Men smeekt in Haïti om hulp en terecht, maar al de hulporganisaties van de verschillende landen klagen over de onveiligheid bij het uitoefenen van hun humanitaire opdracht .
De VS moet nu zelfs 5000 mariniers sturen om
" den boel " onder controle te houden .
Welke conclusie , en voorstellen moeten wij ons daarbij maken ??
Door:
Dre Broeders
- Lid

Datum:
16-01-2010 17:47:11
Conclusie is, dat dit een land is zonder toekomst.
Door:
B767-300ER
- Lid

Datum:
16-01-2010 18:24:08
Dre?

Welk land? HAiti of de DR (Vormen samen Hispaniola)
Door:
Francisco
- Lid

Datum:
16-01-2010 19:20:18
Wat had je nu anders verwacht,tenslotte is het nog altijd een eiland dat onstabiel is,waarbij dan nog de hoofdstad werd getroffen.Bevolking is in paniek omdat er zo al een tekort is aan voeding,welk land of eiland kan zo'n ramp aan.De dominicanen mogen blij zijn dat zij niet getroffen zijn.
Het is erg wat er gebeurd is,maar misschien heeft het zijn voordeel voor de toekomst voor de weder opbouw(als de buitenlandse hulp blijft).Hopelijk zijn bij sommige wereldleiders hun ogen geopend voor dit eiland een toekomst te geven.
Door:
Dre Broeders
- Lid

Datum:
16-01-2010 23:33:40
Dre?

Welk land? HAiti of de DR (Vormen samen Hispaniola)

Ik sprak over Haiti.
Door:
Dre Broeders
- Lid

Datum:
17-01-2010 01:36:48
Er zijn nu reeds vijf politieagenten doodgeschoten door criminele bendes in Haiti, de laatste dagen.
Door:
CHB te D
- Lid

Datum:
17-01-2010 11:02:02
Wanhoop, honger en dorst zijn geen goede begeleiders en kunnen mensen tot rare dingen dwingen. Nu behoorde Haïti al tot een van de armste landen ter wereld en deze ramp heeft er echt geen verbetering in gebracht. Ja, misschien in de toekomst zoals Francisco al schreef. Maar daar is nu niemand nog mee geholpen. Maar wat zouden jullie doen als het water je aan de lippen stond, en je moest knokken om te overleven? Precies, het zelfde. Roven, plunderen en stelen. Je kleintje zal maar liggen te huilen en smeken om water en eten. Dan doe je daar toch alles voor. Kijk, ik praat het niet goed, maar kan het wel begrijpen. En, nee Frida, ik ben geen Dominee. Alleen maar iemand die een beetje na denkt en alles probeer te relativeren.
Door:
Dre Broeders
- Lid

Datum:
18-01-2010 01:30:16
Er zijn weer twee hulpverleners neergeschoten.
Er komen nu veel militairen uit de VS. om toezicht te houden.
Door:
Frida
- Gast

Datum:
18-01-2010 17:56:30
Heeft er iemand (ongeveer) een getal , hoeveel Haïtianen er rondlopen in de D.R ?
Is dit een verrijking , of integendeel een rem op de ontwikkeling van de D.R ?
En wat als de VS het hulpprogramma zou stoppen in de D.R ?
Dan zit gans het " eiland Hispaniola " op zijn gat !!
En relativeren maar vanuit een knusse zetel, neen realiteit moeten we ook onder ogen willen en durven zien !!
Door:
Dre Broeders
- Lid

Datum:
18-01-2010 18:14:57
Men vermoed in de DR. een twee a drie miljoen Haitianen.
Zij verrichten zwaar werk zoals bouwwerk voor een erg laag loon.
Zij zijn hier een soort gastarbeiders, die uitgebuit worden.
Ze doen het werk wat Dominicanen niet willen doen.
oa.ook als suikerrietkapper.
Door:
simpelmind
- Lid

Datum:
19-01-2010 11:01:45
Wat dit laatste betreft, heb ik begrepen dat de Haitianen (met of zonder tijdelijke verblijfsvergunning) zich zelf aanbieden om in de D.R.werk te verrichten voor soms wel een kwart van de prijs die normaal is in de D.R. dit tot verdriet en woede van de lokale bevolking die dat werk wel wil doen maar dan niet tegen die prijs. En zo is er wrevel tussen de beide bevolkingsgroepen op dit eiland. Thuis hebben de Haitianen niets dus vanuit hun standpunt gezien, begrijpelijk.
Natuurlijk is zo'n natuurramp afgrijselijk en directe hulp zeker op z'n plaats. Het gaat ook om de toekomst. De huidige Haitiaanse regering laat zich niet (meer) zien en de hulpverleners staan en alleen voor in een land waar je zonder ramp als het donker is je je niet op straat kunt begeven vanwege het geweld laat staan nu. Maar dan de toekomst en de wederopbouw. Met veel geld van buitenaf doneren aan de regering aldaar en het aan hen overlaten? Natuurlijk komt daar niets van terecht. Hoe het wel moet? Uitzichtloos getouwtrekkerij en geld dat nooit daar komt waar het terecht moet komen. Met andere woorden als alles voorbij lijkt en iedereen overgaat tot de orde van de dag blijft alles bij het zelfde. Haiti - land zonder hoop !
Door:
Frida
- Gast

Datum:
19-01-2010 18:19:36
Hoe geraken de journalisten overal om beelden te schieten ?De hulpverlening geraakt maar niet op de rails !
Iedereen met een kruimel gezond verstand , zal zich nu toch vragen beginnen stellen .
Door:
CHB te D
- Lid

Datum:
20-01-2010 16:24:08
Beste Frida, een beetje het nieuws volgen en de kranten lezen. Dan krijg je antwoord op al je vragen. Wat de hulpverlening betreft, deze is al redelijk op de rails. Maar het is zo'n puinhoop daar dat alles niet vlotter kan. Aangekomen vliegtuigen konden niet eens vertrekken. Rede: Geen brandstof. De luchthaven slipte vol met vliegtuigen. Brandstof uit de USA, wat per schip aangevoerd werd kon niet gelost worden. Rede: De haven ligt in puin. Na het volslibben van het vliegveld moest men uitwijken naar Santo Domingo & Puerto Plata. De weg van Puerto Plata richting Haiti is verspert door allerlei ongein (rotsblokken etc vlak bij Santiago) Het senario had niet slechter gekunt. Verder word de lokale bevolking door hun regering aan hun lot overgelaten. Wat van dit gehele plaatje de gevolgen zijn laat zich raden.
Door:
roosan
- Gast

Datum:
21-01-2010 02:05:29
Is het momenteel veilig om naar de Dominicaanse republiek e reizen, als toerist? Het lijkt me niet uitgesloten dat zoveel mogelijk Haïtianen naar hun buurland zullen vluchten als ze de kans hebben. Bestaat er gevaar dat deze vluchtelingen ongewild ziektes met zich meebrengen én meteen ook aan het plunderen gaan? Ik kan er in mijn achterhoofd "begrip" voor opbrengen maar zou er toch liever niet mee geconfronteerd worden..
Door:
cees
- Gast

Datum:
21-01-2010 10:14:37
Een vakantiereis naar de Dom.Rep. is absoluut veilig. Je kunt daar zonder problemen vertoeven. De criminaliteit is daar echt niet meer ( erger ) dan hier in NL of B.Alleen een dag trip naar Haïti zou ik nu niet doen.
Door:
Francisco
- Lid

Datum:
21-01-2010 10:42:05
We hebben natuurlijk geen glazen bol dat we daar nu al een antwoord kunnen opgeven.Vermits er al veel Haitianen op de D.R. wonen zullen er nog veel bijkomen.Deze mensen hebben niets en zullen op één of andere manier moeten overleven,en het zal v/d toerist moeten komen.Want van wie gaan deze steun krijgen op de D.R.
Toch heb ik ook mijn bedenkingen,hoe mensen op de D.R. moeten overleven en dan bedoel ik niet alleen de Haitianen.
Door:
Dre Broeders
- Lid

Datum:
21-01-2010 14:39:41
De situatie voor de DR. zal er niet op verbeteren.
Door:
Theo
- Gast

Datum:
21-01-2010 20:36:53
Ik ben 58 jaar en heb 58 euro gestort op giro 555 tnv.SHO, Den haag

Reactie plaatsen
Bericht:
Uw naam:
Uw email adres:
Anti-spam:
Vul de onderstaande code ter controle rechts in.
Reis Forum, Anti-Spam code

Nieuwbrief: Wilt u lid worden van onze nieuwsbrief?
Ja Nee

ReisForum RSS Feed ReisForum RSS Feed